يک مخترع ايراني موفق به ابداع سرعت گير انرژي زا شده است که امکان استفاده از انرژي هايي را که در حالت معمول هدر مي رود، فراهم مي کند.
دکتر محمد صادق شريعتي در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: اين اختراع در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکيت صنعتي ايران به ثبت رسيده و در نمايشگاه بين المللي اختراعات چين نيز مدال نقره دريافت کرده است اما اکنون يک شرکت آلماني با کپي برداري از آن، بدون ذکر نام مخترع ايراني، در سايت خود آن را مطرح کرده است.
وي درباره اختراع خود گفت: وقتي خودرويي از روي سرعت گير بالا مي رود و پايين مي آيد، ارتفاعي را طي مي کند که براساس قوانين فيزيک در اين حرکت انرژي ذخيره و بعد تخليه مي شود. وي با اشاره به اين که مي توان يک چهارم برق مصرفي تهران را از طريق سرعت گيرهاي انرژي زا تامين کرد، افزود: اين سرعت گير داراي ساختاري متفاوت از سرعت گيرهاي فعلي است که انرژي را از حالت جنبشي به حالت انرژي هاي ذخيره اي و سپس به انرژي هاي ديگر تبديل مي کند.از اين انرژي مي توان در تامين روشنايي برق خيابان ها استفاده کرد.ساختار سرعت گير انرژي زا نسبت به شيب جاده، استحکام آسفالت، ورودي آب در فصول بارندگي و همچنين يخبندان زمستان متفاوت است. اين سرعت گير بايد از آلياژي ساخته شود که تحمل تغييرات نيروي عمودي خودرو را داشته باشد.
شريعتي، دينام، چرخ دنده، اهرم و سيم پيچ ها را از وسايلي دانست که در اين نوع سرعت گير کار گذاشته مي شود. وي در تشريح عملکرد سرعت گير انرژي زا گفت: در هر بار که خودرو از روي سرعت گير عبور مي کند و به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ سانتي متر بالا مي رود انرژي بسيار زيادي در اطراف خودرو توليد مي شود. در اين حالت دينامي که در امتداد سرعت گير نصب شده است، انرژي جنبشي را به انرژي چرخشي تبديل مي کند. حال به محض اين که خودرو از روي سرعت گير پايين بيايد مانند اين است که وزنه اي را به شدت به سمت پايين فشار دهد لذا بايد اين انرژي تخليه شود.اهرمي که در اين سرعت گير نصب شده است، در موقع پايين آمدن خودرو ۱۰ تا ۲۰ سانتي متر پايين مي آيد. اين اهرم در هنگام پايين آمدن ، چرخ دنده ها را به چرخش در مي آورد. در اين چرخش ، انرژي در سيم پيچ هايي که در اطراف آهن رباها به کارگرفته شده است، ذخيره مي شود. به عبارت ديگر با چرخش چرخ دنده ها، انرژي الکتريکي توليد مي شود و اين مکانيسمي است که عکس آن در موتورهاي جاروبرقي و ماشين لباسشويي اتفاق مي افتد.
وي اضافه کرد: انرژي توليد شده سرعت گير را در طول روز مي توان در سيستم هاي خاصي جمع آوري و در طول شب از آن ها براي روشنايي معابر استفاده کرد.شريعتي در پايان يادآور شد: براي بهره برداري از اين اختراع مذاکراتي با وزارت نيرو انجام شده است، اما آن ها براي انعقاد قرار داد، خواستار بيان تمامي جزئيات اين سرعت گير شده اند که اين کار به مفهوم لو رفتن اختراع است.
نظرات شما عزیزان:
[+] نوشته
شده توسط پیمان پویا در سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:,
در ساعت2:26 | |
درباره وبلاگ
این وبلاگ صرفأ جهت ایجاد یک فضای مفرح علمی برای آن دسته از عزیزانی که تمایل به ارتقاء سطح معلومات خود در رشته مهندسی برق را دارند، ایجاد شده است.
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وبلاگ اختصاصی
پیمان پویا و آدرس
peymanpouya.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.